Welcome Innsbruck - Winter 2019

W E L C O M E 66 K U L T U R H A T S I C H F Ü R D I C H E T W A S „ B L E I B E N D E S “ E N T W I - C K E L T ? Ja. Ich war schon immer Kundin der Schi- und Brettlwerkstatt. Ab- gesehen davon habe ich entlang der Bögen aber nur Lokale und KFZ-Werk- stätten bewusst wahrgenommen. Besonders begeistert hat mich etwa die Begegnung mit Thomas Berktold, dem Betreiber der Porzellanwerkstatt. Ein toller, individueller Betrieb mit wunderschönen Produkten, die dort hergestellt werden. Auch bei den vielen KFZ-Werkstätten hatte ich eine erstaunliche Erkenntnis: Mein erster Eindruck war, dass da unglaubliche Konkurrenz herrscht. In Wahrheit belegen aber fast alle dieser KFZ-Betriebe unterschiedliche Nischen und ergänzen einander. Ich wurde durch diese Arbeit selbst Kundin einer dieser Werkstätten und habe erlebt, wie sich die Betriebe gegenseitig aushelfen und unterstützen. Mit den Lokalen hatte ich wenig Berührung – als ich im „Ausgehalter“ war, hat gerade der Bogen 13 (heute JellyFish), damals das erste Lokal in den Bögen, aufgemacht. W O R I N S I E H S T D U D E N W E R T D E R B Ö G E N F Ü R I N N S - B R U C K ? Die Bögen sind für Innsbruck insofern von Bedeutung, als das Bauwerk an sich verkehrstechnisch sehr wertvoll ist. Die Erbauer waren vo- rausblickend bezüglich der Ausdehnung der Stadt und der Lage des Bahn- hofs. Abgesehen von diesem praktischen Aspekt finde ich es großartig, dass es die unterschiedlichen Betriebe entlang der Bögen gibt. Die meisten Mieter haben günstige Mietkonditionen und so gibt es ein breites Angebot an Betrieben, die sich sonst nicht in so zentraler Lage halten könnten. Auch wenn es für manche Anrainer unangenehm ist, haben auch die Nachtlo- kale ihre Daseinsberechtigung und sind Teil des Stadtlebens. Gäbe es diese Szene entlang der Bögen nicht, wäre sie eben woanders in Innsbruck zu Hause. Aber gerade die Bögen verleihen dem Nachtleben einen gewissen Charme. Innsbruck ist nicht die einzige Stadt, in der Viaduktbögen als Ge- werbeflächen genutzt werden. Das gibt es auch in Wien, London und vielen anderen Städten. Das Besondere an den Innsbrucker Bögen ist aber, dass sie mitten in der Stadt sind, darin ein ganz besonderer Gewerbemix koexis- tiert. Seit einem Jahr werden immer mehr Bögen vereinheitlicht und das bunte Durcheinander der individuellen Fassaden geht leider verloren. W > > D O R I S , T H E F I N A L T H E S I S T H A T Y O U S U B M I T T E D T O T H E P R A G U E P H O T O S C H O O L D U R I N G Y O U R T R A I N I N G , H A S T H E A R C H E S A S T H E C O N T E N T . H O W D I D Y O U C O M E U P W I T H T H A T I D E A ? D O R I S K U N D R A T I T Z : The primary moti- vation for my work was to show the variety of businesses along the arches and that the Bogenmeile is much more than just the nightlife venues which shape the general image of the arches. I was thrilled by the mix of craftsmen and tradesmen behind the colourful facades. H A S Y O U R W O R K C H A N G E D Y O U R V I E W O F T H E A R C H E S ? Before my work I did not consciously consider it as an architecturally inter- esting construction. It was only when I became more familiar with it that I noticed a few things. My perception has also changed to the extent that I now consciously see the constant change that is happening there. The arches, in their function as railway bridges, have been there for over 160 years and, apart from renovations, have always looked essentially the same. Neverthe- less, a lot is going on there and you discover something new every time. HAS SOMETHING “PERMANENT” DEVELOPED FOR YOU? Yes. I‘ve always been a customer of the ski and board workshop. Apart from that, I only con- sciously noticed restaurants and car workshops along the arches. I was particularly impressed by the encounter with Thomas Berktold, the owner of the porcelain workshop. A great, individual company with wonderful products that are manufactured there. I also had an amazing insight from the many car workshops: my first impression was that there was unbe- lievable competition. However, almost all these car repair shops occupy different niches and complement each other. Through this work, I myself became a customer of one of these workshops and experienced how the companies help and support each other. I had little contact with the res- taurants and bars - when I was hanging around, Bogen 13 (today JellyFish), the first restaurant in the arches at that time, had just opened. H O W D O Y O U S E E T H E V A L U E O F T H E A R C H E S F O R I N N S B R U C K ? The arches are important for Innsbruck because the construction itself is very valuable from a traffic engineering point of view. The builders were forward-looking regarding the size of the city and the location of the railway station. Apart from this practical aspect, I think it is great that there are different companies along the arches. Most of the tenants have advantageous rental conditions and so there is a wide range of businesses that otherwise would not be able to stay in such a central location. The night clubs also have their right to exist, even if it is unpleas- ant for some residents, and are a part of city life. If this scene along the arches did not exist, it would find another home elsewhere in Innsbruck. But the arches give the nightlife a certain charm. Innsbruck is not the only city in which viaduct arches are used for commercial purposes. This is also the case in Vienna, London and many other cities. The special thing about the Innsbruck arches, however, is that they are in the middle of the city, where a very special commercial mix coexists. More and more arches have been standardised in the last year and the colourful confusion of individual facades has unfortunately been lost. W DORIS KUNDRATITZ WWW.DORISKUNDRATITZ.COM

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